سه‌شنبه نوزدهم حوت 1399 مصادف با 25 رجب 1442، به مناسبت شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام

سه‌شنبه نوزدهم حوت 1399 مصادف با 25 رجب 1442، به مناسبت شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام مراسمی در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی رحمه‌الله با حضور و اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله برگزار گردید.
این مراسم با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط فرهیخته قرآنی، حجت الاسلام و المسلمین آقای ابراهیم مرادی آغاز گردید. سپس جناب آقای سید شعیب حیدری به مرثیه‌خوانی پرداخت.
صحبت‌های جناب حجت الاسلام و المسلمین محمودی کیسَوِی آخرین بخش این ویژه‌برنامه بود. آقای محمودی کیسَوِی ابتدا مناسبت شهادت امام موسی کاظم علیه‌السلام را به پیشگاهِ حضرت ولی عصر عج، امام رضا علیه‌السلام و فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، هموطنان حاضر در مجلس تسلیت گفت و از مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی رحمه‌الله به نیکی یاد نمود و برای سلامتی و سربلندی مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله دوام عزت نمود.

حجت الاسلام محمودی کیسَوِی صحبت‌های خودش را در دو قسمت ارائه نمود: نخست مسأله امامت و رهبری در اسلام، و دوم نقش سازمان وکالت در ارتباط میان امام و امت.
حجت لااسلام محمودی در ارتباط با محور اول سه‌نکته مهم را بیان کرد:
نخست پیرامون اهمیت و ضرورت مسأله امامت مطالبی را بیان کرد. ایشان گفت: منازعات میان هابل و قابل، نوح و مخالفان او، ابراهیم و بت‌پرستان، موسی و فراعنه مصر، عروج عیسی، از این منظر قابل توضیح و تحلیل است. در آیه تبلیغ چنین آمده است که: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ»، و به دنبال آن خداوند فرمود: "الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا" معنایش این است که تمام و کمال دین، در پرتو اعتقاد و تحقق امامت معنا می‌یابد.
نکته دوم اینکه تعریف ما از مسأله امامت چگونه است؟ ایشان گفت: در اصل اهمیت مسأله امامت اختلافی وجود ندارد؛ حتی در نظام سیاسی و آراء اندیشمندان و فیلسوفان مغرب‌زمین، این نکته مورد توجه بوده است. کسانی مانند افلاطون که حکومت شایستگان را مطرح کرده‌اند، از این منظر قابل تحلیل است. آنچه امروزه ذیل عنوان دموکراسی مقبولیت یافته است، از روی اضطرار در انتخاب شایسگان برای زعامت و ریاست مردم و یک پدیده نوظهور است است. اما تعریف ما از امامت با تعریفی که دیگران دارند، متفاوت است.
آقای محمودی در توضیح نکته سوم گفت: گفته می‌شود امامت ریاست بر امور دینی و دنیایی انسان‌ها است، یا بالاتر از آن، منصوص از خدا بر خلق است و حتی بالاتر از آن ولایت تکوینی و تشریعی بر خلق را دارند. آنچه در متون دینی در باره ویژگی‌های امام برحق و راستین، بیان شده است، همه نشان از آن دارد که امامت، یک مسأله ساده و پیش پاه افتاده نیست و شخص امام علاوه بر زعامت دنیوی و تبیین و ابلاغ معارف دینی، می‌تواند با اذن الهی تصرفات و ولایت تکوینی داشته باشند، چنانکه برخی سخن از شأن تشریعی امام نیز گفته‌اند که مجال تحقیق دارد.
حجت الاسلام محمودی کیسَوِی سپس بحث سازمان وکالت را مطرح نمود و گفت این سازمان، به مثابه‌ی یک شبکه مورد اعتماد و ایجادِ رابطه میان امام و امت و به منظور تبلیغ و ابلاغ اهداف امامت، از سوی امامان ایجاد گردیده است. آقای محمودی گفت: سازمان وکالت ابتدا در عصر امام صادق علیه‌السلام ایجاد شد، و توسط امام کاظم علیه‌السلام سامان گرفت. این سازمان چند وظیفه را به عهده داشت: نخست به دلیل بُعد مسافت و وسعت قلمرو جغرافیای اسلامی و عدم امکان ارتباط امام و امت، آنان بین امام و امت ارتباط بر قرار می‌کردند، دوم مسایل دینی و اعتقادی مردم را از سوی امام ابلاغ و بیان می‌کردند، سوم به خاطر اینکه برخی از امامانی مثل حضرت کاظم علیه‌السلام عملاً در حصر قرار داشت و هرگونه مراوده و مرابطه با امام توسط دستگاهِ ستم‌پیشه عباسی کنترل می‌شد، لذا امام از طریق شبکه وکالت با مردم در ارتباط بود و نهایتا اینکه زمینه را برای غیبت کبرای حضرت صاحب الامر، امام عصر عج فراهم نمودند.
حجت الاسلام محمودی با اشاره به عصر امام کاظم علیه‌السلام، گفت: امام کاظم علیه‌السلام دو کار مهم را در روزگار خودش انجام داد: یکی تداوم و تقویت فعالیت علمی و دانشگاه پربار پدر بزرگوارش امام صادق علیه‌السلام بود و دوم ساماندهی سازمان وکالت؛ آقای محمودی گفت: شبکه وکالت در عصر امام کاظم علیه السلام به کمال خودش رسید،

به این معنا که در میان تمام امامان معصوم، امام کاظم علیه‌السلام، هم بیشترین وکیل را داشت و هم نسبت به سامان‌بخشی و انتظام این سازمان اهتمام جدی نشان داد.
حجت الاسلام محمودی در پایان سخنان خودش، مصیبت جانکاهی شهادت امام کاظم علیه‌السلام را بیان کرد.

مدیریت_فرهنگی دفتر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله.

1
2
3
3
2
3
2
2
2

چاپ