گزارشی از مراسم سالروز رحلت پیامبر مکرم اسلام( صلیالله علیه و آله)
سه شنبه ۱۳ میزان/مهر ۱۴۰۰ برابر با بیستوهشتم صفر ۱۴۴۳، همزمان با سالروز رحلتِ جانگذار پیامبرِ مِهر و رحمت، حضرت ختم مرتبت، رسول مکرم اسلام(ص) و به روایتی سالروز شهادت حضرت امام مجتبی(ع)، مراسمی در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیتالله العظمی محقق کابلی(ره) با اشراف حضرت آیتالله العظمی فاضلی بهسودی (دامظله) برگزار گردید. این مراسم با تلاوت آیاتی از کلامالله مجید توسط فرهیخته قرآنی جناب آقای محمد سخیزاده آغاز شد. سپس مرثیهخوان اهلبیت علیهمالسلام جناب سید عبدالروف رضایی به ذکر توسل پرداخت.
در ادامه، جناب حجت الاسلام و المسلمین حاجحسین رضایی به ایراد سخن پرداخت. آقای رضایی در ابتدای سخنانش، رحلتِ جانگذار رسول گرامی اسلام(ص) و شهادت کریم اهلبیت امام مجتبی (ع) را به محضر بقیة الله الاعظم، امت اسلامی، شیعیان جهان و حضرت آیتالله العظمی فاضلی بهسودی دامظله تسلیت گفت و یاد مرجع فقید حضرت آیتالله العظمی محقق کابلی ره را گرامی داشت. حجت الاسلام و المسلمین آقای رضایی محور سخنش را «خاتمیت و رسالت جاودانه و جهانی پیامبر اکرم(ص)» قرار داد و گفت: بر اساس آنچه در منابع روایی نقل شده است، خداوند صد و بیست و چهار هزار پیامبر را به منظور هدایت و راهنمایی بشر فرستاده است. تعدادی از این پیامبران، اوالعزم و صاحب کتاب بودهاند و جمعی دیگر، صرفا مبلغِ پیامبرانِ پیش از خودشان بودند. در این میان، چند تن از پیامبرانِ الهی، صاحب کتاب و شریعت مستقل بودهاند. نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و پیامبر اسلام (صلوات الله علیهم) از این جمعاند و از حیث رتبه و مقام، شریک یکدیگرند. آقای رضایی گفت خداوند به پیامبر اسلام یک مقامِ منحصر به فرد نیز داده است پیامبرانِ دیگر، فاقد آن است و آن عبارت است از «خاتمیت»؛ خاتمیت یکی از شئون انحصاری پیامبر خاتم (ص) است و در بعضی از آیات قرآن نیز، با همین وصف یاد شده است.
ایشان در توضیح این مقام پیامبر مکرم اسلام(ص) گفت: خاتمیت، به این معنا است که خداوند با نزول قرآن و بعثت نبی مکرم اسلام(ص)، انسانها را برای همیشه، از فرستادن پیامبر دیگر، شریعتِ دیگر و کتاب دیگر بینیاز نموده است و بعد از این پیامبر دیگر و رسولی دیگری نخواهد آمد. به طور طبیعی هر کسی ادعای پیامبری نماید از ابتدا تکلیفش روشن است و این نکته، مورد اتفاق تمام فرق اسلامی است.
آقای رضایی سپس با طرح این پرسش که رازِ خاتمیت در چیست و چرا رابطهی زمین و آسمان و باب وحی بر روی انسان بسته شده است؟ به پاسخ آن پرداخت. حجت الاسلام و المسلمین رضایی گفت: رازِ خاتمیت نبی مکرم اسلام(ص) این است که پیامِ قرآن و اسلام، اختصاص به زمانِ خاص، مکانِ خاص، قوم و مردم خاص ندارد؛ پیام قرآن همگانی و فراگیر است و هیچ قیدی لحاط نشده است تا موجب تقیید حکم و پیام آسمانی و الهی شود. مخاطب قرآن، فطرت پاک انسانها در این جهان است. در میانِ پیامبرانِ گذشته، بودند رسولانی که حوزه و جغرافیای مأموریت ایشان محدود بودهاند؛ چنانکه جناب هود، جناب لوط، و... دائرهی تکلیفِ ایشان محدود به همان جغرافیای مشخص، قوم خاص و مسائل معین بودند و فراتر از قوم خویش، مأموریت نداشتند. اما پیام قرآن و اسلام جاودانه و جهانی است. مخاطبِ خداوند در قرآن، تمام انسانهای روی زمین، در طول تاریخ و تا روز قیامت است. جامعیت و جذابیت قرآن چنان است که نه دچار فرسودگی و کهنهگی میشود و نه رشد علم و تکنولوزی مادی از اهمیت آن میکاهد. آقای رضایی گفت: همه من و شما میدانیم که اکنون بشر از حیث پیشرفت مادی، به جایی رسیده است که برای مردمان صد سال و پنجاه سال قبل، قابل تصور نبود، اما به همان اندازه که مردمانِ جزیرةالعرب نیاز به پیامهای جان بخش قرآن داشتند، بشر امروز به همان اندازه و بلکه بیشتر نیاز به قرآن دارد. سعادت و هدایت انسانها تنها در پرتوی تعالیم وحیانی قرآن ممکن است و پارهای از آیاتِ قرآن، چنان است که تنها برای انسان امروز میسر است و شاید گذشتگان چیزی از آن نمیفهمیدند.
حجت الاسلام و المسلمین رضایی گفت: قرآن، برای تمامِ شئون زندگی، برنامه دارد. وظیفه فردی و وظیفه اجتماعی، وظیفه در برابر خانواده و جامعه، وظیفه در برابر پدر و مادر و فرزند؛ هیچ کدام مورد غفلت قرار نگرفته است. آقای رضایی گفت: گاهی گفته میشود که انسانِ امروز، قادر است راه را از بیراهه تشخیص بدهد و مصالح خودش را بفهمد، لذا نیاز به دین ندارد! پیروی از ادیان گذشته انسان را به عقب بر میگرداند! آقای رضایی گفت: لکن چنین چیزی صرفا یک ادعا است؛ زیرا اگرچه انسان امروز، در برخی از زمینهها به پیشرفتهای محیرالعقولی دست یافته است، اما نشانههای وجود دارد که همچنان در همان منجلاب سابق دست و پا میزند. بشری که هم ادعای پیشرفت دارد و هم از ازدواجِ با همجنس دفاع میکند، تفاوتی با جامعهی لوط ندارد. انسانی که برای ازدواج انسان با حیوان، جشن میگیرد، هیچ نشانهای از بلوغ و کمال در آن دیده نمیشود؛ چنین انسانی، چطور میتواند ادعای کمال نماید؟!
آقای رضایی گفت: بر اساس برخی از آیات قرآن، خداوند از یکسو میفرماید: رسول گرامی اسلام(ص) «خاتم النبیین» است و از سوی دیگر میگوید ایشان «رحمة لِلعَالَمِین» است. مفسرانی مانند فخررازی تصریح دارند که معنای «عالَمین»، به صورت «جمع»، تمام انسانیهای روی زمین است و همهی زمانها و مکانها و انسانها را شامل میگردد.
آقای رضایی در پایانِ سخنان خودش مصیبتِ رحلت نبی مکرم اسلام(ص) را سنگینترین مصیبت دانست و آن را به ساحت حضرت بقیة الله الاعظم و امت اسلامی تسلیت گفت. این مراسم، با دعای ایشان پایان پذیرفت.
شما میتوانید متن و مشروح سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضایی را از طریق پایگاه اطلاعرسانی و شبکههای اجتماعی مرجعیت دنبال نمایید.
مدیریت فرهنگی دفتر حضرت آیتالله العظمی فاضلی بهسودی دامظله.