ویژه برنامه های گرامیداشت مناسبت های آخر ماه صفر در دفتر مرکزی مرجعیت در جوار ملکوتی حضرت فاطمه المعصومه (س)،

اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضا المرتَضی  الامامِ التّقی النّقی و حُجّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه کافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلی اَحَدٍمِنْ اوْلیائِکَ . برنامه های گرامیداشت مناسبت های آخر ماه صفر در دفتر مرکزی مرجعیت در جوار ملکوتی حضرت فاطمه المعصومه (س)، با حضور مرجع عالی قدر حضرت‌‌آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی حفظه الله و استقبال پرشور علما و طلاب حوزه و مؤمنین در ۳۰/ صفر ۱۴۴۵ ق. برگزار گردید. مراسم با تلاوت آیات قرآن کریم آغاز و با مدیحه سرائی مداح اهل بیت(ع)، سید سجاد حسینی در رثای امام رضا (ع) ادامه یافت و در ادامه برنامه ها سخنران مجلس جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای مبلغ دایکندی تحت عنوان نقش امام رضا(ع) در گسترش اسلام و تشیع به ایراد سخن پرداخت. ایشان سخنانش را در دو محور شخصیت امام رضا(ع) و نقش آنحضرت در گسترش اسلام و تشیع ارائه کرد. در محور شخصیت آنحضرت با استناد به برخی منابع روایی به برخی القاب امام رضا(ع) پرداخت یکی از القاب آنحضرت را (سراج الله) بیان کرد و با تمسک به آیات قرآن ماهیت سراج را وصف پیامبر و خورشید و با دو ویژگی نور و حرارت بخشی دانست و آنرا برای خورشید مایه ای به فعلیت رساندن استعدادهای تمام کرات و برای پیامبر(ص)، مایه به فعلیت رساندن استعدادهای انسانی توصیف کرد، اضافه شدن سراج را به (الله) که مستجمع صفات خداوند است بر اساس روایتی توسعه در معنای نور افکنی و فیض رسانی امام رضا(ع) در گستره وسعت القاب شنیدن، دیدن، فهم و حکم کردن الهی بیان کرد. در محور دوم برای مشخص شدن کار بزرگ امام برای اسلام و تشیع به بررسی سه عصر نسبت به امامان معصوم پرداخت و شاخصه کلی این سه دوره را حذف امامان معصوم بیان کرد. ۱. زمان خلفای اولیه: این دوره را بر اساس نامه ۵۳ حضرت علی(ع) اسلام را اسیری بدون اختیار در دست اشراری که با هوا و هوس عمل می کردن بیان کرد و بر اساس خطبه شقشقیه در این عصر علی(ع) را خار در چشم و استخوان در گلو و به تعبیر برخی بزرگان علی را مرده ای بدون اثر در چنین جامعه توصیف کرد. ۲. زمان خلفای امويان را با نام بردن از جنگ های صفین، شهادت امام حسن، فجایع کربلا و مانند آن توسط بنی توصیف کرد. ۳. عصر بنی عباس را با مشخصات خفقان، قتل و جرم بودن شیعه و زندان شدن، توهین و قتل امامان(ع) بیان نمود و امام رضا(ع) را با دو فتنه سقیفه و فتنه واقفیه روبرو دانست که فتنه دوم را که توقف به امام هفتم و انکار امامت بعد از آنحضرت بود را خطر ناکتر از فتنه اول بیان کرد و با اشاره به شخصیت های مهم وکلای امام موسی ابن جعفر(ع) خطر وکلا را برای مراجع تقلید گوشزد کرد و توطئه‌ واقفیه و وکلای امام را با توجه به وجوهات شرعیه هنگفت در نزدشان و همدستی با بعضی فرزندان و برادر امام هفتم خطر بزرگ برای امام رضا(ع) بیان کرد. نقش حضرت را در عبور دادن اسلام و تشیع از خطر واقفیه و از بين بردن آن با تبلیغ توسط یارانش حرکت اساسی سنجیده توصیف کرد. پذیرش ولایتعدی امام رضا (ع)، را در راستای مبارزه با فتنه سقیفه بر اساس فرصت مسیر حرکت و حضور آنحضرت در اجتماعات بزرگی هزاران نفری با استناد به حدیث سلسله الذهب دانست که آنحضرت شرط اساسی توحيد را ولایت بیان کرد. تریبون حکومت را برای حضرت فرصت مغتنم دانست که شیعیانش را با لباس سبز در یک گردهمایی عظیم جمع کرد و جریان غدیر را زنده کرد و تهدیدهای مناظرات با فرقه هایی مختلف را که برای از بین بردن نام و نشان اهل بیت بکار گرفته شده بود را برای امام رضا (ع)فرصت جهانی کردن اهل بیت برای تمام ادیان و مذاهب بیان کرد و در خاتمه آنحضرت را فتح الفتوح اسلام و تشیع بر مبنای اخلاق، محبت و استدلال و انسانیت و پناهگاه تمام انسان ها دانست و با توسل به ساحت امام مهربانی ها با ذکر مظلومیت آنحضرت و ذکر شباهت های مظلومیت امام رضا و حضرت زهرا و دعای خیر مجلس را به پایان رساند. بخش تبلیغات دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره)، تحت اشراف آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی حفظه‌الله.

photo_۲۰۲۳-۰۹-۱۶_۱۶-۵۱-۵۹
photo_۲۰۲۳-۰۹-۱۶_۱۷-۰۶-۳۵ (2)
photo_۲۰۲۳-۰۷-۳۱_۱۹-۰۱-۳۴
photo_۲۰۲۳-۰۹-۱۶_۱۶-۵۱-۵۵
photo_۲۰۲۳-۰۹-۱۶_۱۶-۵۲-۰۶
photo_۲۰۲۳-۰۹-۱۶_۱۶-۵۲-۰۷
photo_۲۰۲۳-۰۹-۱۶_۱۶-۵۲-۱۱
photo_۲۰۲۳-۰۹-۱۶_۱۶-۵۱-۵۶
photo_۲۰۲۳-۰۹-۱۶_۱۶-۵۲-۱۳
photo_۲۰۲۳-۰۹-۱۶_۱۶-۵۲-۱۶
photo_۲۰۲۳-۰۹-۱۶_۱۶-۵۲-۰۰
photo_۲۰۲۳-۰۹-۱۶_۱۶-۵۲-۱۹
photo_۲۰۲۳-۰۹-۱۶_۱۶-۵۲-۲۳
photo_۲۰۲۳-۰۹-۱۶_۱۶-۵۲-۲۸
photo_۲۰۲۳-۰۹-۱۶_۱۶-۵۲-۳۵

چاپ